sobota, 28 stycznia 2012

Chodź tu i zrób coś ze mną, najlepiej ciasto ;)

Na kolację proponuję ciepłe kakao i chałkę z masłem. Kakao mocne i prawdziwe, z opakowania na którym wiatrak jest narysowany. Miałam zamiar pilnować kalorii i muszę przyznać, w dni kiedy jestem w pracy idzie mi całkiem nieźle ale dzisiaj ciągnęło mnie do kuchni a mąka sama mówiła weź mnie i zrób coś ze mną :D 
Ciasto drożdżowe

Ciasto:
4 jajka
100 g masła
1 szklanka cukru 
2 szklanki mleka
10 dag drożdży 
1 kg mąki pszennej 


Kruszonka:
1 łyżka masła
3 łyżki cukru
3 łyżki mąki


Do miski wlewamy szklankę ciepłego mleka (nie może nas parzyć), wsypujemy 3 łyżkę cukru oraz 3 łyżki mąki i dodajemy poruszone drożdże. Odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 10- 15 minut przykryte ściereczką.  W tym czasie rozpuszczamy masło i cukier w mleku. Gdy drożdże wyrosną (zwiększą swoją objętość dwukrotnie) dodajemy do nich pozostałą mąkę, jajko i mleko (mleko musi być ciepłe ale nie może nas parzyć). Gdy dodamy składniki, mieszamy je i zaczynamy wyrabiać ciasto. Ciasto wyrabiamy do momentu, aż zacznie odstawać samo ręki i ostawiamy je do wyrośnięcia aż podwoi swoją objętość (ok. 40 min). 
Kruszonka: zagniatamy mąkę, cukier z mąką do konsystencji piasku, posypujemy ciasto przed pieczeniem.


Chałka
Ciasto wałkujemy na trzy paski i splatamy je w warkocz. Smarujemy roztrzepanym białkiem i posypujemy kruszonką. Pieczemy ok 30 min w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni. 



Rogaliki
Ciasto rowałkowujemy na placek w postaci jaknajbardziej zbliżonej do koła. Radełkiem, ewentualnie nożykiem do pizzy dzielimy ciasto na 8 części jak pizzę. Na powstałe w ten sposób trójkąty nakładamy przygotowane powidła / dżem / marmoladę i zwijamy. Przygotowane rogaliku smarujemy roztrzepanym białkiem i układamy na blasze przykrytej papierem do pieczenia, w dużej odległości ponieważ podwajają swoją objętość. Pieczemy w temperaturze 180 stopni przez ok. 15 min do czasu aż się ładnie przyrumienią.

1 komentarz: